WAHYUNI, SRI (2025) STUDI KOMPARASI MODEL PEMBELAJARAN PROCESS ORIENTED GUIDED INQUIRY LEARNING (POGIL) DAN MODIFIED FREE INQUIRY (MFI) TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI SISWA. S1 thesis, universitas malikussaleh.

[img] Text
Skripsi Sri wahyuni- COVER.pdf

Download (160kB)
[img] Text
Skripsi Sri wahyuni- ABSTRAK.pdf

Download (269kB)
[img] Text
Skripsi Sri wahyuni- BAB1.pdf

Download (241kB)
[img] Text
Skripsi Sri wahyuni- DAPUS.pdf

Download (227kB)
[img] Text
Skripsi Sri wahyuni.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

ABSTRAK Sri Wahyuni: Studi Komparasi Model Pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) dan Modified Free Inquiry (MFI) Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Universitas Malikussaleh. Penelitian ini dilatarbelakangi dengan suatu permasalah yaitu model pembelajaran yang digunakan masih menggunakan model pembelajaran yang kurang bervariasi dan rendahnya kemampuan literasi numerasi siswa. Demikian diberikan solusi dengan menggunakan model pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) dan Modified Free Inquiry (MFI) yang memiliki tujuan untuk mengetahui komparasi model pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) dan Modified Free Inquiry (MFI) terhadap kemampuan literasi numerasi siswa pada materi eksponen di kelas X MAN 3 Aceh Utara. Jenis penelitian Quasi Eksperiment dengan pendekatan kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X MAN 3 Aceh Utara dengan sampel yang dipilih 2 kelas dari 4 kelas yang tersedia. Pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan teknik purposive sampling. Sampel pada penelitian ini adalah kelas X3 sebagai kelas eksperimen I dengan menggunakan model pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) dan kelas X4 sebagai kelas eksperimen II dengan menggunakan model pembelajaran Modified Free Inquiry (MFI). Adapun teknik pengumpulan data pada penelitian ini melalui tes. Tes sendiri menggunakan 4 butir soal essay yang memuat kemampuan literasi numerasi siswa. Pengumpulan data dilakukan dengan pemberian prettest dan posttest di masing-masing kelas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran POGIL dan MFI sama-sama terdapat pengaruh terhadap kemampuan literasi numerasi siswa. Hal ini dapat dilihat dari uji prasyarat yang menunjukkan H0 ditolak dan H1 diterima. Berdasarkan hasil skor rata-rata N-Gain untuk kelas eksperimen I sebesar 0,91 dan kelas eksperimen II sebesar 0,76. Dapat disimpulkan berarti kemampuan literasi numerasi siswa pada kelas eksperimen I lebih baik dari pada kelas eksperimen II. Oleh karena itu, kemampuan literasi numerasi siswa menggunakan model pembelajaran POGIL lebih baik dari model pembelajaran MFI. Kata Kunci: Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL), Modified Free Inquiry (MFI), Literasi Numerasi.ii ABSTRACT Sri Wahyuni: Comparative Study of Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) and Modified Free Inquiry (MFI) Learning Models on Students' Numeracy Literacy Skills. Mathematics Education Study Program FKIP Malikussaleh University. This research is motivated by an issue concerning the teaching model, which still lacks variety and the low level of students' numeracy literacy skills. As a solution, the Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) and Modified Free Inquiry (MFI) learning models are introduced. The purpose is to compare the effectiveness of these models in improving students' numeracy literacy skills on exponent material in Grade X at MAN 3 Aceh Utara. The type of research is Quasi-Experimental with a quantitative approach. The population comprises all Grade X students at MAN 3 Aceh Utara, with two classes selected from the four available classes as samples. The sampling was carried out using a purposive sampling technique. The samples were Class X3, designated as Experiment Class I, which implemented the Process-Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) model, and Class X4, designated as Experiment Class II, which implemented the Modified Free Inquiry (MFI) model. The data collection technique involved tests, using four essay questions designed to assess students' numeracy literacy skills. Data were collected through the administration of pretests and posttests in each class. The results of the study indicate that both the POGIL and MFI learning models significantly impact students' numeracy literacy skills. This is evidenced by the prerequisite test results, which show that H0 is rejected and H1 is accepted. Based on the average N-Gain scores, the Experiment Class I (POGIL) achieved 0.91, while the Experiment Class II (MFI) achieved 0.76. It can be concluded that the numeracy literacy skills of students in Experiment Class I are better than those in Experiment Class II. Therefore, the POGIL learning model is more effective in improving students' numeracy literacy skills compared to the MFI learning model. Keywords: Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL), Modified Free Inquiry (MFI), Numeracy Literacy

Item Type: Thesis (S1)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LC Special aspects of education
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202 - Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Sri Wahyuni
Date Deposited: 13 Feb 2025 03:08
Last Modified: 13 Feb 2025 03:08
URI: https://rama.unimal.ac.id/id/eprint/9945

Actions (login required)

View Item View Item

Latest Collections

Top Downloaded Items

Top Authors

This repository has been indexed by